onsdag den 22. januar 2014

2. Studieprodukt - Sid ned!

Rammen for vores andet studieprodukt var mere fri end det første. Overskriften var "Sid ned" og opgaven lød på at fremstille et produkt med en "konkret brugsværdi". Vi måtte selv bestemme materialer og teknikker, men det skulle være "noget" man kan sidde på. 

Til dette studieprodukt har de studerendes kompetencer og færdigheder, samt udvikling af disse, været i fokus.

Her følger en trin for trin gennemgang af arbejdsprocessen af den bænk, jeg valgte at fremstille.

For mine afsluttende refleksioner samt min problemformulering se her.

______________________________________________________
Step 1
Et af kravene til studieproduktet var at designprocessen/arbejdsprocessen skulle dokumenteres. Jeg startede med nogle arbejdstegninger af de produkter, jeg forestillede mig kunne være spændende at gå i gang med. Det øverste billede er en bænk, og det var den jeg endte med at lave.


Denne arbejdstegning er inspireret af et møbel, som Theis Abrahamsen har designet. Hans møbel står på Designmuseum Danmark.


______________________________________________________
Step 2
Alle gode gør-det-selv-projekter med træ starter i Søborg Tømmerhandel, så der tog jeg hen. Jeg vidste ikke helt, hvilken træsort jeg ville arbejde med, men det måtte gerne have lidt "kant"/råhed i udseende. Valget faldt på noget fyrtræ med bomkant og knaster hist og her. I Søborg Tømmerhandelfik jeg at vide, at jeg sagtens kunne slibe brædderne flotte med en rystepudser.


 Efter ca. 1,5 time i selvskab med MD's tvilsomme, men ihærdige, rystepudser og en halvt slebet bræt, besluttede jeg mig for at gå i kælderen og bruge afretteren.


Det blev brædderne faktisk ret pæne af. Jeg var selv utroligt overrasket over resultatet.


______________________________________________________
Step 3
Bomkanterne på brædderne hældede en del, derfor fik de lige en tur med en god, gammeldags høvl og rystepudseren, som jeg efterhånden var blevet tæt knyttet til. Det var kun de to brædder, som skulle bruges til sæde, der blev høvlet og slebet.


______________________________________________________
Løbende justeringer og nye ideer støder til
Da det var første gang jeg skulle bygge en bænk, oplevede jeg at jeg stødte ind i mange udfordringer og uforudsete problemstillinger man skal stilling til. Jeg fik også mange spørgsmål fra mine søde medstuderende, som fik mig til at tænke over andre måder at designe og samle bænken på. Her er der lige et par skriblerrier fra værkstedet, som fastholdt mig.



______________________________________________________
Step 4
Bænken skulle have et par afstiverer/understøttelse til at fordele presset på den. Den fik tre fordelt ligeligt under sædet. Her er de savet ud. Jeg brugte det samme træ, som det jeg købte i tømmerhandlen.


Der måles præcist.


Her er en af afstiverne og tre forslag til placering. Blyantstregerne er forslagene.


______________________________________________________
Step 5
Afstiverne er limet på sædet. Jeg brugte den teknik der hedder at "rive", som betyder at man bevæger træet i cirkulerer bevægelser henover det træ, man vil lime sammen. På den måde får man træet til at sidde fast uden at sætte det i spænd. Jeg satte dog mit træ i spænd for en sikkerheds skyld.


______________________________________________________
Step 6
Jeg ville gerne have mine ben til bænken til at sidde "skævt" på sædet. Altså med vinkel på. For at være sikker på er man får den samme vinkel på alle benene, så laver man en borelære. Det er et "værktøj", som støtter boret, så man borer på samme måde hver gang. Jeg eksperimenteret med forskellige vinkler, og i samråd med mine søde medstuderende besluttede jeg mig for en vinkel på knap 45 grader.


Problemet med min borelære var at ingen af de bor vi har i værkstedet var store nok til benene (24 mm i diameter), så jeg måtte klodse op på søjleboremaskinen i stedet for.


______________________________________________________
Step 7
Da hullerne var boret var det bare at slå benene i med en fiberhammer. Da hullerne er vinklet behøver de ikke lim, da de sidder i spænd i vinklen. Jeg borede igennem afstiverne for at give mere flere til benene at hvile i.


Bænken har kun to ben, da den skal bores fast i væggen i min lejlighed. Bænken skal bruges som TV-møbel og har kostet knap 70 kroner at lave. Benene er et gammel kosteskaft. Bænken vejer vel knap 1,5 kg og kunne med fire ben bære vægten af mig.


Tak til Anders, Aske, Lærke, Nanna og Oscar for hjælp undervejs. En særlig tak til søde Mia, som er en fantastisk sparringspartner i et værksted. Du er bare god!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar